Wednesday 9 April 2014

Pantai Puteri, Tanjung Kling Melaka



Minggu ni cuti panjang skit. Kalau ambik isnin campug dengan selasa dah 4 hari cuti.  Cuti panjang ni sempena pak janggut putih turun nak bg hadiah, ho ho ho. Aku ambik kesempatan cuti ni utk bwk famili aku berjalan. Destinasi kali ni ialah Melaka. Salah satu negeri yg agak jarang aku singgah. Kali ni kami ke Pantai Puteri yg terletak di Tanjung Kling. Pantai ini berada di Daerah Melaka Tengah, berdekatan dengan Pantai Klebang dan kira kira 10km dari Bandar Melaka. Inilah pertama kali aku dan famili sampai ke pantai ini.
First Impression?…terbaik la. Aku terkejut jugak tgk keadaan pantai di sini. Walaupun pantai tidak selebar pantai di sebelah Pantai Timur tetapi keadaan pantai ni amat bersih. Dengan pokok rhu yg memenuhi sebahagian pantai dan selebihnya diliputi pasir. Pantai ni amat sesuai utk aktiviti perkhemahan. Beberapa kemudahan utk kaki kaki nak berkhemah juga ada. Contohnya beberapa buah tandas awan. Kalau famili suka aktiviti outdoor, aku rasa pantai ni sesuai. Ramai jugak group group yg berkhemah disini.
Tu cerita kaki camping. Ni cerita kaki pancing. Dua tiga hari sebelum start trip, aku check dlm web, xtvt yg biasanya org buat kat sini. Antara yg dilistkan ialah memancing. Keadaan pantai yg tidak lebar tetapi memanjang memang amat sesuai utk dijadikan port memancing pantai. Disepanjang pantai ini terdapat berberapa pondok nelayan menyimpan bot dan deretan kedai kedai menjuai ikan. Umpan bukan masalah la. Boleh didapati sepanjang jalan ditepi pantai tersebut. Ada satu bahagian tu, ada tambak batu yg agak kedepan dr pantai. Ini cun kalau jadi tempat tenggek utk surfcast. Aku tak bawak peralatan. So cuma peram mata saja tgk dari jauh. Next trip, memang aku bwk sekali. Kalau nak lg cun, boleh riki bot nelayan yg byk ditepi pantai. Manatau kot kot ada yg bwk utk trip memancing. Jgn tanya aku. Tak dan nak riki.
Kami sekeluarga menginap di Hotel Pantai Puteri. Hotel yg baik, selesa dan lengkap dengan kemudahan dengan kadar sewa yg berpatutan. Wifi laju dan utk kwan aku yg tiap kali tanya hotel, syarat utama mesti ada swimming pool, hotel ni pun ada. Jgn risau nak apply MOU. Hotel pulak berada betui betui berhadapan dengan pantai. Cross jalan utama, terus boleh bukak baju dan terjun laut. Dalam kepala aku dah plan utk next trip.
Pantai Puteri Hotel
Utk keterangan lanjut boleh ke http://pantaiputeri.hotels.net.my/.


Sumber 

More Fishing News: www.gofishtalk.com

No comments:

Post a Comment