Monday 28 April 2014

Cipta bonsai daripada pokok terbuang

Oleh Hartini Mohd Nawi 

KOMBINASI...setiap tanaman bonsai mempunyai karakter menarik.
KOMBINASI…setiap tanaman bonsai mempunyai karakter menarik.
SUASANA landskap hijau bagaikan terapi semula jadi yang memberikan ketenangan dan kedamaian sepanjang masa tidak kira pagi, petang atau malam.
Berada dalam persekitaran segar dan menyamankan tanpa mengira konsep penataan tentunya membuatkan anda lupa dengan kesibukan kota.
  • Foto
BENTUK KARAKTER…antara bonsai menarik yang mencuri perhatian.
  • Foto
HIDUP SUBUR…kehijauan bonsai serlahkan keindahan taman.
  • Foto
MEMERLUKAN MASA…tanaman bonsai melalui beberapa tahap tumbesaran.
  • Foto
TERAPI KETENANGAN…bonsai unik jadi perlambangan pemiliknya.
  • Foto
RIMBUNAN…setiap bonsai mempunyai karakter menarik.
  • Foto
TERSENDIRI…ada juga yang ditanam terus di atas tanah.
Kehadiran bonsai unik di taman pula mengungkapkan daya tarikan tersendiri selain menggambarkan pemiliknya mencintai keindahan alam.
Seni bonsai dikatakan berasal dari China ketika pemerintahan Dinasti Tsin dan semakin meluas ke Dinasti Tang.
Ketika Dinasti Yuan pula ramai pegawai kerajaan, pelajar, dan pedagang dari Jepun yang membawa seni bonsai itu ke negerinya.
Pada 1309, seni bonsai di Jepun mula menjadi satu fenomena baru, digilai dan digemari kebanyakan masyarakatnya.

Ia juga sinonim dengan masyarakat Cina dan perkataan bonsai adalah cantuman perkataan ‘bon’ bermaksud pasu serta ‘sai’ bermaksud ditanam.
Dalam hasrat menzahirkan keindahan taman, Ambran Ismail, 52, lebih selesa dengan menampilkan keunikan bonsai yang ditanam sendiri.
Penataan taman di kediaman yang terletak di Kampung Seri Delima, Kepong, Kuala Lumpur itu kelihatan berbeza dan menggamit sesiapa saja untuk singgah.
“Antara pengalaman menarik ketika dikunjungi individu berbangsa Cina yang ingin membeli bonsai yang saya tanam ini dengan tawaran harga yang tinggi.
“Disebabkan terlalu meminati dan melihat keindahan bonsai sebagai nilai estetika alam yang sukar dijual beli, saya tidak berhasrat menjualnya,” kata Ambran.
Anak kelahiran Kuala Lumpur itu mula berjinak-jinak dengan tanaman bonsai pada pertengahan 1995 dan ketika itu mendapat dorongan adiknya, Roslan.
Bagi Ambran, tanaman bonsai mempunyai kelainan tersendiri dan aura hijau yang diserlahkan menerusi rimbunan daun adalah simbolik ketenangan semula jadi.
“Sejak mendiami kediaman ini pada 1975, taman hanyalah berlandskap biasa tanpa memberi tumpuan khusus hinggalah saya benar-benar serius menanam bonsai.
“Buktinya, saya sanggup pergi sendiri ke Perlis semata-mata untuk mendapatkan pokok kesinai untuk dijadikan bonsai yang menarik,” kata pesara kerajaan itu.
Dia juga sanggup mengutip pokok yang terbuang dan berpotensi dijadikan bonsai asalkan menarik perhatiannya serta boleh dimanfaatkan.
Hasilnya, pokok yang dibuang itu kini bertambah subur dan hidup segar sebaris dengan tanaman bonsai lain di taman kediamannya itu.
“Matlamat utama dalam pembentukan bonsai adalah untuk menghasilkan satu keadaan semula jadi atau bahan hidup yang digunakan untuk melahirkan perasaan.
“Ia juga seni yang perlu ditatap keindahannya tanpa diganggu gugat tanaman lain yang ada di sekitarnya,” kata Ambran.
Biar pun hanya menempatkan lebih kurang 16 tanaman bonsai sebagai melatari penataan taman di kediamannya itu, suasana tetap redup dan hijau kerana reka bentuk dan kesuburan tanaman berkenaan.
Dua pokok bonsai yang berada di kiri dan kanan pintu masuk utama kediaman itu sudah cukup menggambarkan keharmonian dan kedamaian sukar diungkapkan dengan kata-kata.
Apatah lagi pasu besar yang menampung tanaman berkenaan mempunyai karakter seni tersendiri hingga mencuri perhatian sebaik dipandang.
Kini Ambran mampu tersenyum puas kerana saban waktu berpeluang melihat sendiri tahap tumbesaran tanaman bonsai itu bermula dari proses awal hingga membentuk rekaan yang diinginkan.
Dia yang banyak menghabiskan masa setiap hari dengan menyelenggara setiap tanaman bonsainya itu mengakui komitmen tinggi perlu diberikan jika seseorang itu benar-benar mencintai landskap bonsai.
“Sebut saja bonsai, semua tahu tanaman berkenaan memerlukan komitmen sepenuhnya bermula dengan penanaman dan penyelenggaraan termasuk penyiraman dan pembajaan.
Sementara sumber untuk mendapatkan bahan tanaman pula membabitkan dua cara melalui pokok atau renek yang sudah matang atau melalui biji benih serta keratan.
Bonsai yang sudah lama ditanam dalam pasu boleh diubah menjadi bentuk bonsai hanya dalam beberapa jam saja tetapi memerlukan masa bertahun-tahun untuk menjadi bonsai sebenar.
Tanaman berkenaan turut menjalani perubahan dan bukan sekadar hanya ditanam satu pokok semata-mata, tetapi ia turut berubah dengan peredaran zaman.
Ditambah dengan kreativiti individu, menjadikannya pilihan kebanyakan pemilik kediaman yang mempunyai laman terhad.

Sumber

No comments:

Post a Comment