Monday 27 May 2013

Pemancing muda perlu tingkat ilmu

 

Oleh Pak Nuri

 
Photo Credit:  Google Images


TUGAS seorang pemancing bukan hanya menyediakan peralatan yang canggih atau mahal saja sebaliknya masih banyak ilmu yang perlu dipelajari sama ada melalui pengalaman dan bertanya daripada pemancing berpengalaman atau veteran.
TUGAS seorang pemancing bukan hanya menyediakan peralatan yang canggih atau mahal saja sebaliknya masih banyak ilmu yang perlu dipelajari sama ada melalui pengalaman dan bertanya daripada pemancing berpengalaman atau veteran.

Tanpa ilmu yang cukup atau banyak aktiviti memancing pasti akan hilang keseronokannya. Sebab itu ada dia antara pemancing yang tiba-tiba hilang dari padang memancing atau menjual peralatan kerana bosan.

Minggu ini Pak Nuri ingin berkongsi pengalaman mengenai beberapa ilmu memancing yang sepatutnya diketahui seorang yang baru ingin menceburi dalam bidang keseronokan dan keindahan aktiviti memancing.

  • Peralatan memancing tidak seharusnya yang terlalu mahal (kecuali profesional) sebaliknya mencukupi bermula dengan satu batang joran (sama ada untuk pantai, laut atau kolam), kekili, mata kail dan batu ladung.

  • Tahu membezakan tali perambut dan tali utama yang akan digunakan sama ada di pantai, laut atau kolam dan penggunaan batu ladung di tempat yang sepatutnya.

  • Pelbagai jenis umpan yang menjadi kegemaran spesies tertentu sama ada untuk ikan laut atau ikan air tawar.

  • Mengenali spesies ikan yang beracun, tidak beracun, spesies yang dilindungi supaya pemancing lebiah bertanggungjawab.

  • Minta pengalaman mereka yang sudah lama memancing bagaimanapun untuk mengelakkan ikan daripada terlepas.

    Kebanyakan pemancing muda sangat kurang llmu mengenali ikan yang dipancing. Ini menyebabkan ada di antara mereka kadang-kadang membawa pulang ikan beracun dan ada di antara mereka terkena sengat atau tercucuk duri secara tidak sengaja.

    Manakala ada pemancing yang membiarkan ikan yang tidak dikehendaki di darat menyebabkan ia mati. Ikan yang tidak mahu diambil lepaskan semula ke laut, sungai atau kolam.

    Pak Nuri ucapkan syabas kepada sesetengah pemancing yang profesional dan berpengalaman yang mengamalkan tangkap dan lepas kepada spesies yang dilindungi seperti ikan layar, yu, sesirat dan ikan depu.


  • Source:   Joran

    No comments:

    Post a Comment