Wednesday 21 November 2012

Memancing di tasik, muncul di lautan

Oleh Nuri Angkasa

MISTERI hilang daripada kumpulan masih mengisi halaman misteri kali ini. Semuanya mengaitkan peristiwa kaki pancing di tasik yang jauh dari perkampungan. Lokasi terpencil seperti itulah yang menjadi kegilaan sebahagian pemancing lasak.
MISTERI hilang daripada kumpulan masih mengisi halaman misteri kali ini. Semuanya mengaitkan peristiwa kaki pancing di tasik yang jauh dari perkampungan. Lokasi terpencil seperti itulah yang menjadi kegilaan sebahagian pemancing lasak.

Kumpulan yang diberi nama Pemburu dianggotai enam pemancing diketuai seorang anak ketua kampung. Rafiq, berusia 25 tahun masih bujang dan bersemangat waja dan lasak. Beliau tidak menghadapi masalah untuk turun memancing walau di mana saja dan akan bersama kumpulan enam orang.

Kumpulan anak muda sekampung yang berkawan sejak kecil itu dianggap kumpulan pemancing dermawan. Ini kerana setiap kali mereka pulang memancing sebahagian hasil tangkapan akan diagihkan kepada jiran terdekat dan saudara mara yang biasanya akan menunggu kepulangan mereka.

Tasik Lembah Buaya sering dikaitkan dengan penunggu. Namun kumpulan berkenaan tidak mengendahkan langsung cerita penduduk kampung terutama ketua kumpulan itu, Rafiq. Beliau tetap berpegang kepada kekuasaan Allah dan bukan kuasa lain tetapi beliau tidak pernah celupar mulut atau mencabar sesiapa.

Lokasi tasik itu jarang dikunjungi pemancing selain jauh dari perkampungan. Tempat itu selalu diganggu pelbagai makhluk yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi nyata ada lembaga yang berkeliaran di kawasan tasik berkenaan.

Ketika memancing beberapa jam saja di tasik itu, mereka berjaya mendaratkan 15 patin bunga dan lampam sebesar pinggan.

Bagaimanapun Rafiq cuma mendaratkan dua ikan baung sebesar lengan. Kerana patah semangat, beliau berehat di bawah pokok jejawi rendang di tepi tasik itu. Tiba-tiba Rafiq dibawa oleh seorang rakannya bernama Azizul.

Mereka meninggalkan tasik itu untuk bertemu satu kumpulan pemancing lain terdiri daripada empat orang anak muda kacak yang sudah bersedia untuk turun memancing di laut. Rafiq dan Azizul dipelawa untuk turun sama dengan menaiki bot mewah berwarna putih yang lengkap dengan radar, pengesan GPS dan sonar.

Rafiq dan Azizul tidak menolak pelawaan itu lalu turun bersama memancing di laut yang dalamnya hampir mencecah 90 meter. Rafiq dan Azizul diberi pinjam sebatang joran dan kekili setiap seorang. Mereka bertarung dengan ikan bersaiz XL daripada jenis ikan tenggiri dan belitung yang berat mencecah 15 kilogram. Umpan ikan tamban hidup yang dibawa khas dari darat paling digemari oleh spesies ikan di laut berkenaan.

Kehilangan Rafiq yang tadinya berehat di perdu pokok jejawi disedari oleh rakan sekumpulannya, Azizul lalu melakukan operasi mencari di seluruh kawasan berkenaan.
Aktiviti memancing sudah dilupakan sama sekali. Rafiq mesti dicari atau pulang minta pertolongan sambil itu mereka mohon pertolongan Allah supaya Rafiq dapat ditemukan semula. Tindakan mereka masih belum berhasil dan harapan bertambah tipis kerana ribut petir serta hujan lebat datang tiba-tiba.

Keadaan bertambah kelam kabut. Mereka mendapat semangat baru apabila melihat Ketua Kampung, Pak Misran ayah kepada Rafiq datang seorang diri menaiki motosikal tetapi aneh pakaiannya tidak basah.

“Rafiq hilang?” beliau bertanya pendek sebaik saja meletakkan motosikalnya.

“Ya tok,” jawab Azizul tenang sambil memerhati ketua kampung itu pergi ke bawah pokok jejawi lalu melaungkan azan dengan suara yang kuat.

Mereka berpandangan tetapi dalam hati turut sama berdoa supaya Rafiq dapat ditemui.

Atas kehendak Allah jua lima minit selepas azan, Rafiq muncul sambil mengheret dahan pokok mati dan berhenti. Beliau hairan melihat Azizul dan ayahnya ada di kawasan tasik itu.

“Kamu ke mana,” tanya Azizul.

“Kan kita sama memancing di laut, tetapi bot kita karam. Aku bawa engkau ke pantai. Ini engkau yang aku heret,” jawabnya keletihan dan rebah tetapi disambut dengan pantas oleh ayahnya lalu dipulihkan.

Rafiq dibawa pulang dengan satu misteri. Azizul yang membawanya ke laut dan ketua kampung tidak basah pakaiannya ketika meredah hujan lebat menjadi cerita penduduk kampung berhampiran dan misteri kumpulan yang tidak dapat dilupakan.

Tetapi bagi Rafiq apa yang berlaku pada dirinya adalah nyata dan pulangnya semula kepada kumpulan rakannya juga nyata dan benar berlaku. Hanya Allah yang mengetahui perkara benar.

No comments:

Post a Comment