Saturday 6 December 2014

El Dorado @ Belitung

Jenis Ikan – El Dorado @ Belitung

 
 
 
 
 
 
 
Lama dah aku tak baca Reel Tales. Aku rasa dua tiga kali dah aku jumpa artikel dlm The Star tp mcm malas nak baca. Balik kerja td, ada The Star kat depan TV, selak selak bukak aku jumpa Reel Tales cerita pasai ikan ni. Nampak mcm nama latin, tp ikan kat Malaysia. Ikan yg aku  cerita tu ialah  ikan belitung atau nama glamernya El Dorado. Specis ini di anggap specis yg pelik dan biasanya di jumpai di sekitar perairan Rompin. Kaler ikan ni agak berbeza dengan specis yg lain dengan kombinasi kaler kaler seperti hijau, oren dan bright blue. Daya pecutan ikan ini yg kuat ketika menyentap umpan menjadikan ikan ini salah satu game fish yg menarik utk dicuba. Refer dengan kaki kaki yg pernah mendaratkan ikan ni, depa kata isi tak sedap. Jgn tanya aku pulak. Tak dak pengalaman la. 
Referance
a. Gambar ikan belitong aku ambik dari sini.
b. Gambag bro yg tgh posing macho dengan dorado aku cilok kat sini.Aku rasa artikel yg sama pernah keluar dalam majalah pancing tak lama dulu.
c. Reel Tales The Star 18 Feature khamis 31 May 2012 with “search for El Dorado is over. 


Sumber

More Fishing Stories:  http://Gofishtalk.com

No comments:

Post a Comment